Miliard rzeczy dookoła

Zapraszamy do lektury fragmentu wywiadu z autorem okładek "Herito", Kubą Sowińskim. Rozmowa ukazała się w wydanej przez Wydawnictwo Karakter książce Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi, którą serdecznie polecamy.

Kuba Sowiński, fot. Michał Korta

Porozmawiajmy o „Herito”. Co tam z kolei odkrywasz?
Mam w głowie pomysły na rzeczy, w których ważną rolę będzie odgrywała fotografia, ale w inny sposób połączona z grafiką. Będzie to miało dużo wspólnego z trójwymiarowością. „Herito” jest nietypowym czasopismem, bo na ogół makiety magazynów naukowych są zachowawcze: jakaś okładka i tekst złożony w prosty sposób. Tutaj wydawca odważył się, żeby całość była bardzo estetyczna.

Nie bał się, że magazyn zostanie źle odebrany, jako na przykład czasopismo lajfstajlowe? Że straci na powadze?
Myślę, że jest w nim tyle tekstu, że raczej nie ma takiego zagrożenia. To jest tytuł trochę etnograficzny, trochę dla historyków sztuki, trochę dla badaczy kultury Europy Środkowej. Wydawcy zależało na tym, żeby pismo dobrze wyglądało, było wydrukowane na dobrym papierze, z możliwie przestrzennym projektem. Początkowo format miał być mniejszy, ale zdecydowaliśmy się go powiększyć, by magazyn przyciągał swoją formą, żeby nie zrobić siermiężnej gazety „dla naukowców”. Dlaczego tylko pisma lajfstajlowe mają być dopracowane!

Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi to zbiór dwunastu wywiadów z najważniejszymi polskimi projektantami graficznymi. Rozmowy przeprowadziła krytyczka dizajnu, Agata Szydłowska. W przystępny, dowcipny i często zaskakujący sposób docieka ona tajników warsztatu i życia codziennego – także okołozawodowego ¬– najważniejszych polskich projektantów. W jaki sposób powstają dobre (i co to w ogóle znaczy?) projekty: książki, plakaty, strony internetowe? Czy wizualny bałagan polskiej ulicy może być inspirujący? Dlaczego warto jeść coś więcej niż drożdżówki, czy koniecznie trzeba skończyć studia artystyczne, żeby projektować – i przede wszystkim – czy każdy może? O tym, i nie tylko o tym opowiadają Grzegorz Laszuk, Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Edgar Bąk, Kuba Sowiński i inni.

Edgar Bąk, Ile może być eksperymentu
O trendach, modach i lokalności, a także o tym, że niezwykła indywidualność grafików to mit.

Tomasz Bersz, Marian Misiak, Mieć czysty widok
O urokach i manowcach minimalizmu, i o tym, że czasem lepiej nie silić się na oryginalność.

Łukasz Dziedzic, Nie musimy być tacy strasznie mądrzy
O rzemiośle w typografii i o polskich literach w niemieckim spisie powszechnym.

Fontarte. Magdalena i Artur Frankowscy Między sztuką a dizajnem
O współpracy z artystami i o tym tym, że plakat jednak żyje!

Hakobo. Jakub Stępień Każdy może
O deskorolkach, czapkach z zasłonek PKP i o tym, jak twórczo przerobić dziadostwo codzienności.

Hipopotam. Aleksandra i Daniel Mizielińscy Być szczęśliwym przy robocie
O rozmachu i projektanckim ADHD, ale i o drożdżówkach.

Huncwot. Łukasz Knasiecki i Arek Romański Mamy taki smutny zawód
O ulotności projektowania na potrzeby Internetu.

Justyna Kucharczyk Należy robić porządek
O projektowaniu komunikacji wizualnej i o tym, dlaczego piękne strzałki nie wystarczą.

Grzegorz Laszuk Projektanci są do wynajęcia
O buncie, autonomii i polityce w dizajnie, a także o tym, że przyjemnie być w awangardzie.

Marian Misiak Jak najbardziej litery
O projektowaniu multiskryptowym i o tym, w jaki sposób modernizuje się typografia.

Błażej Pindor Próbować różnych dróg
O stylizacji i nowoczesności w projektowaniu, a także o tym, co było nie tak w PGR-ze.

Kuba Sowiński Nie miałem żadnych źródeł
O projektowaniu złożonych systemów i o tym, że trudno uciec od własnego stylu.


Agata Szydłowska jest krytyczką i kuratorką dizajnu. Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, a obecnie w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN przygotowuje pracę doktorską na temat polskiego projektowania graficznego wobec tożsamości narodowej i lokalnej. Należy do zespołu redakcyjnego kwartalnika projektowego "2+3D". W poznańskiej School of Form wykłada historię dizajnu oraz typografię. W ramach współpracy m.in. ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej kuratorowała i współkuratorowała wystawy i wydarzenia poświęcone projektowaniu graficznemu w Polsce i na świecie (m. in. w Japonii, na Kubie i w Szwecji). W 2013 roku została laureatką programu "Młoda Polska". Mieszka w Warszawie.