Gotyckie Madonny na Lwie. Splendor et Virtus Reginae Coeli

Arcidiecézní muzeum
Ołomuniec

Od 13 lutego do 11 maja 2014

Pracownia Mistrza Figur Apostołów, Tronująca Madonna z Dzieciątkiem na Lwach ze Skarbimierza, Śląsk, XIV wiek, drewno lipowe oklejone płótnem, rzeźba obustronna

Drewniane rzeźby stojącej na lwie Matki Boskiej z małym Jezusem na ręku należą do najbardziej finezyjnych dzieł gotyku. Ten sposób prezentacji Marii jako Królowej Niebios rozprzestrzenił się w całej Europie Środkowej, szczególnie zaś w miastach Śląska i Pomorza. Do dziś niewyjaśnione pochodzenie motywu powoduje, że temat od dziesięcioleci pozostaje aktualny w badaniach historyków sztuki. Według niektórych z nich, powstanie dzieł należy wiązać z praskim dworem cesarza Karola IV i sztuką, która rozkwitła na nim w połowie XIV wieku. Organizatorzy wystawy konfrontują ten pogląd z innym opiniami poprzez ukazanie całego szeregu przedstawień pochodzących ze zbiorów czeskich, polskich, niemieckich i austriackich.